Zaufanie społeczne do zawodów medycznych spadło w ostatnich dziesięcioleciach. Jednym z czynników może być zalew informacji zdrowotnych dostępnych w różnych źródłach. Jednak, jak zdobywanie informacji zdrowotnych wpływa na zaufanie pacjentów, pozostaje niejasne. W...
Publikacje polskie
Communication behaviors and patient autonomy in hospital care: A qualitative study
Wspólne podejmowanie decyzji nie zawsze stanowi normę w opiece szpitalnej. Chociaż lekarze wyjaśniają plany leczenia, wielu hospitalizowanych pacjentów nie rozumie ich na tyle, by podejmować autonomiczne decyzje. W niniejszym badaniu wszyscy lekarze wyjaśniali...
Interpersonal communication in healthcare
Komunikacja jest podstawową umiejętnością kliniczną, która, jeśli jest wykonywana kompetentnie i skutecznie, ułatwia nawiązanie relacji zaufania między personelem medycznym a pacjentem, pomaga w tworzeniu prawdziwie terapeutycznego sojuszu. Oprócz kompetencji...
Which patient and doctor behaviours make a medical consultation more effective from a patient point of view. Results from a European multicentre study in 31 countries
Artykuł porusza kwestię oceny pacjentów na temat tego, jak lekarze i pacjenci mogą poprawić komunikację. Pacjenci przypisują większą odpowiedzialność lekarzom, przywiązując jednocześnie bardziej istotną wagę do lekarza niż do czynników związanych z pacjentem, w...
Understanding Patient Doctor Relationship via a Sample of Iraqi Doctors
Gwałtowne zmiany w systemie opieki zdrowotnej i klimat społeczno-polityczny spowodowały znaczne obciążenie relacji lekarz-pacjent. Rolą lekarza jest zaszczepienie w pacjencie pozytywnej energii, dzięki której może on znaleźć ulgę w cierpieniu. Przyszły lekarz powinien...
Assessing patient-centred communication in teaching: a systematic review of instruments
Celem tego badania było dokonanie systematycznego przeglądu istniejących narzędzi, które mierzą koncentrację na pacjencie w komunikacji lekarz - pacjent i mogą być wykorzystane do zapewnienia bezpośredniej informacji zwrotnej. Pomimo powszechnie odczuwanej potrzeby...
Communication patterns in the doctor–patient relationship: evaluating determinants associated with low paternalism in Mexico
Paternalizm ogranicza komunikację między pracownikami służby zdrowia a pacjentami i nie promuje wspólnego podejmowania decyzji terapeutycznych. Celem tego badania było wniesienie wkładu w wiedzę na temat wzorców komunikacji stosowanych w praktyce klinicznej w Meksyku...
Intercultural communication through the eyes of patients: experiences and preferences
Cel artykułu stanowi zbadanie preferencji i doświadczeń pacjentów w zakresie komunikacji międzykulturowej, które mogą wpłynąć na rozwój treningu komunikacji międzykulturowej skoncentrowanej na pacjencie. Badania wykazały, iż wszyscy pacjenci woleli lekarza z...
Doctor-Patient Relationship as Dancing a Dance
Ze względu na to, iż koncepcje relacji lekarz-pacjent i konsultacje skoncentrowane na pacjencie mają wiele aspektów, ich zrozumienie i nauczanie jest trudne. Używanie metafory to narzędzie, które może być przydatne w takich sytuacjach. Można powiedzieć, że „dobra”...
Communication Skills of Physicians and Patients’ Satisfaction
Niniejsze badanie zostało przeprowadzone w celu ustalenia wpływu umiejętności komunikacyjnych lekarzy na satysfakcję pacjentów.Wykazało ono, że istnieje istotna korelacja pomiędzy satysfakcją pacjentów a umiejętnościami komunikacyjnymi lekarzy (poświęcenie...
Developing skilled doctor–patient communication in the workplace: a qualitative study of the experiences of trainees and clinical supervisors
W celu opracowania zaleceń ułatwiających naukę umiejętności komunikacji lekarz-pacjent w miejscu pracy, przytaczane badanie jakościowe analizuje doświadczenia stażystów i superwizorów w zakresie tego, w jaki sposób stażyści uczą się komunikacji i jak przełożeni...
Exploring ways to manage healthcare professional—patient communication issues Pauline Leonard
Skuteczna komunikacja pomiędzy lekarzami a ich pacjentami ma pozytywny wpływ nie tylko na wyniki kliniczne, ale także na doświadczenie pacjentów związane z opieką. Umiejętności komunikacyjne to podstawowa umiejętność kliniczna, której można się nauczyć różnymi...
The Influence of Doctor-Patient Communication on Health Outcomes: A Systematic Review
W przedstawionym przeglądzie systematycznym 60% badań wykazało pozytywny wpływ relacji lekarz-pacjent na stan zdrowia. Najczęściej badano rolę gromadzenia i przekazywania informacji (edukacja pacjenta), uzyskując wyraźnie pozytywny efekt dla relacji. Umiejętności...
Kto ukradł jutro?
Autyzm, afazja, dysfazja, to tylko niektóre pojęcia dotyczące niepełnosprawności umysłowej, z którymi spotykamy się w mediach lub fachowej literaturze. Ci którzy osobiście doświadczają choroby lub sprawują opiekę nad osobami niepełnosprawnymi nie zawsze potrafią, a...
Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu, i śmierci. Opowiadania i bajki
Dzieciństwo kojarzy nam się z bezpieczeństwem. Z beztroskim światem zabawy, chronionym przez dorosłych, w którym nic złego nie może się zdarzyć. Czasem jednak codzienność i poczucie bezpieczeństwa zaczynają się niepokojąco chwiać. Ma to miejsce zwłaszcza w sytuacjach,...