Władza jest nieuniknionym aspektem wszystkich relacji społecznych i z natury nie jest ani dobra, ani zła. Lekarze potrzebują uprawnień, aby wypełniać swoje obowiązki zawodowe wobec wielu osób, w tym pacjentów, społeczności i samych siebie. Pacjenci potrzebują siły,...
Aktualności
Socio-economic status of the patient and doctor–patient communication: does it make a difference?
W tym systematycznym przeglądzie, w którym zawarto 12 oryginalnych prac badawczych i metaanaliz, zbadano, czy status społeczno-ekonomiczny pacjentów wpływa na komunikację między lekarzem a pacjentem. Wyniki pokazują, że pacjenci z niższych klas społecznych otrzymują...
An exploration of the value of the personal doctor–patient relationship in general practice
W kontekście praktyki lekarskiej, ciągłość opieki stwarza okazję do rozwoju relacji między lekarzem a pacjentem, co wiąże się ze znaczącymi korzyściami dla pacjentów i lekarzy rodzinnych (GP). Ciągłości opieki zagrażają jednak trendy w rozwoju organizacyjnym...
Doctor–Patient communication and cancer patients’ quality of life and satisfaction, 2000
W niniejszym badaniu zbadano związek między (a) komunikacją lekarzy i pacjentów oraz (b) koncentracją lekarzy na pacjencie podczas konsultacji onkologicznej oraz jakością życia i satysfakcją pacjentów. Rejestrowano konsultacje 96 kolejnych pacjentów z rakiem i...
Learning in the workplace: Use of informal feedback cues in doctor-patient communication
Oczekuje się, że lekarze będą się uczyć przez całe życie. Udział w praktyce klinicznej jest ważnym potencjalnym źródłem tej wiedzy. To badanie pokazuje, w jaki sposób lekarze rozpoznają i wykorzystują nieformalne informacje zwrotne z interakcji z pacjentami w...
Predictors of Satisfaction With Doctor and Nurse Communication: A National Study Daniel
Badania wskazują, że skuteczna komunikacja między personelem medycznym a pacjentami wiąże się z wieloma pozytywnymi skutkami dla pacjentów, jednak niewiele badań dotyczyło wpływu czynników ekologicznych (np. wielkość szpitala, lokalnej demografii) na zgłaszane przez...
What patients like or dislike in physicians: Analyzing drivers of patient satisfaction and dissatisfaction using a digital topic modeling approach
W tym badaniu zebrano recenzje z publicznie dostępnej witryny medycznej od stycznia 2014 r. do grudnia 2018 r., a następnie użyto metody eksploracji tekstu w celu ujawnienia semantyki doświadczeń pacjentów w opiece zdrowotnej. Zaproponowana metoda pozwoliła ujawnić. W...
Interpersonal trust in doctor-patient relation: Evidence from dyadic analysis and association with quality of dyadic communication
Zarówno pacjenci, jak i lekarze, jako członkowie związków diadycznych wpływają na swoje zachowania i są od siebie współzależni, ponieważ mają wspólną przeszłą historię i ostatecznie wspólną przyszłość. Badanie wykazało, że jeśli lekarz zgłosił duże zaufanie do...
Communication Skills in Patient-Doctor Interactions: Learning from Patient Complaints
Pomimo szkolenia w zakresie umiejętności komunikacyjnych w szkole medycznej, młodsi lekarze nadal wykazują słabe umiejętności komunikacyjne między pacjentem a lekarzem. Zidentyfikowano cztery główne tematy błędów komunikacyjnych, a mianowicie: niewerbalny (kontakt...
Patient-Centered Communication Mediates the Relationship between Health Information Acquisition and Patient Trust in Physicians: A FiveYear Comparison in China
Zaufanie społeczne do zawodów medycznych spadło w ostatnich dziesięcioleciach. Jednym z czynników może być zalew informacji zdrowotnych dostępnych w różnych źródłach. Jednak, jak zdobywanie informacji zdrowotnych wpływa na zaufanie pacjentów, pozostaje niejasne. W...
Communication behaviors and patient autonomy in hospital care: A qualitative study
Wspólne podejmowanie decyzji nie zawsze stanowi normę w opiece szpitalnej. Chociaż lekarze wyjaśniają plany leczenia, wielu hospitalizowanych pacjentów nie rozumie ich na tyle, by podejmować autonomiczne decyzje. W niniejszym badaniu wszyscy lekarze wyjaśniali...
Interpersonal communication in healthcare
Komunikacja jest podstawową umiejętnością kliniczną, która, jeśli jest wykonywana kompetentnie i skutecznie, ułatwia nawiązanie relacji zaufania między personelem medycznym a pacjentem, pomaga w tworzeniu prawdziwie terapeutycznego sojuszu. Oprócz kompetencji...
Which patient and doctor behaviours make a medical consultation more effective from a patient point of view. Results from a European multicentre study in 31 countries
Artykuł porusza kwestię oceny pacjentów na temat tego, jak lekarze i pacjenci mogą poprawić komunikację. Pacjenci przypisują większą odpowiedzialność lekarzom, przywiązując jednocześnie bardziej istotną wagę do lekarza niż do czynników związanych z pacjentem, w...
Understanding Patient Doctor Relationship via a Sample of Iraqi Doctors
Gwałtowne zmiany w systemie opieki zdrowotnej i klimat społeczno-polityczny spowodowały znaczne obciążenie relacji lekarz-pacjent. Rolą lekarza jest zaszczepienie w pacjencie pozytywnej energii, dzięki której może on znaleźć ulgę w cierpieniu. Przyszły lekarz powinien...
Assessing patient-centred communication in teaching: a systematic review of instruments
Celem tego badania było dokonanie systematycznego przeglądu istniejących narzędzi, które mierzą koncentrację na pacjencie w komunikacji lekarz - pacjent i mogą być wykorzystane do zapewnienia bezpośredniej informacji zwrotnej. Pomimo powszechnie odczuwanej potrzeby...