Thomas Percival (1740-1804), lekarz i reformator medycyny, zachwycony naukowym i kulturalnym postępem oświecenia w Wielkiej Brytanii, pisał na wiele tematów, ale był szczególnie zaniepokojony kwestiami zdrowia publicznego wynikającymi z warunków fabrycznych. Wzywając...
Aktualności
Difficult Conversations in Medicine 2004
We wszystkich gałęziach medycyny skuteczna komunikacja między pracownikami służby zdrowia a pacjentami, rodzinami i opiekunami ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia leczenia na najwyższym poziomie. Rosnąca świadomość społeczna na temat problemów zdrowotnych i łatwa...
The Need for Authenticity-Based Autonomy in Medical Ethics (2017)
Pojęcie szacunku dla autonomii dominuje w dyskusjach bioetycznych, chociaż to, co dokładnie kwalifikuje się jako działanie autonomiczne, jest często nieuchwytne. W ostatnich dziesięcioleciach pojęcie autonomii w kontekstach medycznych było często definiowane w...
The Relationship of Autonomy and Integrity in Medical Ethics1 (1990)
Pojawienie się autonomii jako koncepcji społeczno-politycznej, prawnej i moralnej wywarło głęboki wpływ na etykę lekarską. Przeniosło centrum podejmowania decyzji z lekarza na pacjenta i przeorientowało całą relację lekarz-pacjent w kierunku relacji bardziej otwartej,...
Medical Ethics Needs a New View of Autonomy (2008)
Pojęcie autonomii powszechnie stosowane w literaturze i praktykach etycznych z zakresu etyki lekarskiej jest nieadekwatne z trzech powodów: nie identyfikuje właściwie nieautonomicznych działań i wyborów, daje fałszywe wyjaśnienie, które cechy działań i wyborów czynią...
The Essential Role of Medical Ethics Education in Achieving Professionalism: The Romanell Report (2015)
Ten artykuł - Raport Romanella - przedstawia analizę obecnego stanu edukacji w zakresie etyki lekarskiej w Stanach Zjednoczonych, ze szczególnym uwzględnieniem jej kluczowej roli w rozwijaniu profesjonalizmu wśród uczniów medycyny. Edukacja w zakresie etyki stała się...
MORAL FICTIONS AND MEDICAL ETHIC
Konwencjonalna etyka lekarska i prawo wytyczają jasną linię, która odróżnia dozwoloną praktykę wycofywania leczenia podtrzymującego życie od zakazanej praktyki aktywnej eutanazji za pomocą śmiertelnego zastrzyku. Kiedy klinicyści w uzasadniony sposób rezygnują z...
RETHINKING MEDICAL ETHICS: A VIEW FROM BELOW (2004)
W tym artykule wskazuje się na to, że brak dostępu do owoców współczesnej medycyny i nauki, która o tym informuje, jest ważnym i zaniedbanym tematem w bioetyce i etyce medycznej. Opierając się na doświadczeniach z chorobami zakaźnymi w niektórych z najbiedniejszych...
The Medical Ethics Curriculum in Medical Schools: Present and Future (2016)
W tym artykule przeglądowym opisywany jest obecny zakres, metody i treści nauczania etyki medycznej w szkołach medycznych w krajach zachodnio-anglojęzycznych (głównie w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Australii). Oceniane są mocne i słabe strony aktualnych...
The dangers of medical ethics (2005)
Dominująca koncepcja etyki medycznej nauczana w brytyjskich i amerykańskich szkołach medycznych jest w najlepszym przypadku bezcelowa, a w najgorszym niebezpieczna. Chociaż godne pochwały jest to, że szkoły medyczne zapewniły teraz etyce lekarskiej bezpieczne miejsce...
Medical Education in Medical Ethics and Humanities as the Foundation for Developing Medical Professionalism (2012)
Projekt Rebalance and Integrate Medical Education (PRIME) został zwołany w maju 2010 r., i podjął pierwszą krytyczną ocenę definicji, celów i zadań nauczania etyki medycznej i nauk humanistycznych. Autorzy opisują tworzenie ogólnopolskiego panelu eksperckiego...
Time for a unified approach to medical ethics (2009)
Artykuł ten podkreśla, że specjaliści medyczni potrzebują dobrego zrozumienia określonych kodeksów etycznych ze względu na potencjalne konsekwencje ich działań. W ciągu ostatnich trzydziestu lat nastąpił wzrost zakresu i dogłębności nauczania etyki w zawodzie lekarza....
The value of autonomy in medical ethics (2006)
W artykule tym podkreśla się, że autonomia jest centralną wartością w zachodniej medycynie i etyce medycznej, ale to, jaką rolę medycyna powinna nadać autonomii pacjentów, wydaje się nieco niejasna. Jest prawdopodobne, że osoby autonomiczne są często w najlepszej...
Teaching and assessing medical ethics: where are we now?
Celem niniejszego artykułu było scharakteryzowanie programów studiów licencjackich z zakresu etyki lekarskiej w Wielkiej Brytanii oraz określenie szans i zagrożeń dla nauczania i uczenia się. Wypełnione odpowiedzi otrzymano z 22/28 szkół (79%). Siedemnastu...
Narrative in medical ethics (1999)
Narracja przyczynia się do etyki lekarskiej poprzez treść opowiadań (to, co pacjenci mówią) i poprzez analizę ich formy (w jaki sposób są opowiadane i dlaczego ma to znaczenie). Badanie historii fikcyjnych i opartych na faktach może być ważną pomocą w zrozumieniu...