Podręcznik globalnej bioetyki został opublikowany we właściwym czasie dla stopniowego rozwoju bioetyki. Rozpoczęta jako dyskurs krytyczny wobec etyki zawodowej lekarza, nowa dyscyplina bioetyki pojawiła się w latach 70. XX wieku głównie w krajach zachodnich. Dominowały obawy dotyczące potencjalnego wpływu nowych osiągnięć naukowych i technologicznych. Głównym wyzwaniem było wzmocnienie pozycji pacjentów i obywateli w świetle nowych możliwości diagnostycznych i terapeutycznych praktyki medycznej oraz nieskończonych możliwości technologicznych w celu poprawy zdrowia, wyeliminowania chorób i przedłużenia życia. Jednak od przełomu tysiącleci bioetyka weszła w nowy, bardziej ekspansywny etap. Ze względu na współpracę międzynarodową, nowe technologie informacyjne i ponadnarodową działalność gospodarczą zglobalizowały się również kwestie bioetyczne. Niemal we wszystkich krajach występują obecnie wyzwania bioetyczne. Jednak główne pytania, przed którymi stoi dziś globalna bioetyka, nie są już związane z potęgą nauki i technologii. Obecnie najważniejsze kwestie bioetyczne dotyczą pieniędzy i warunków społeczno-ekonomicznych. Wiele osób w wielu krajach nie ma nawet dostępu do korzyści płynących z postępu naukowo-technicznego. Mają uleczalne choroby, ale leki nie są dostępne. Potrzebują operacji, ale szpitale są daleko. Potrzebują opieki medycznej, ale nie stać ich na opłacenie. Nie mogą opiekować się chorymi dziećmi, ponieważ muszą pracować długie godziny poza domem. Nie mogą odpowiednio wyżywić siebie i swojej rodziny. Przełomowym momentem na wczesnym etapie globalnej bioetyki była Powszechna Deklaracja Bioetyki i Praw Człowieka, przyjęta przez wszystkie państwa członkowskie UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Edukacji Naukowej i Kultury) w 2005 roku. Ten dokument polityczno-prawny przedstawia pierwsze ogólne ramy zasady etyczne globalnej bioetyki, która obejmuje wszystkie kultury i kraje. Został użyty jako główny dokument referencyjny dla tego podręcznika.
Podręcznik ma na celu przedstawienie geograficznego i systematycznego przeglądu globalnej bioetyki. Tomy 1 i 2 omawiają wiele istniejących i pojawiających się tematów w tej dziedzinie. Tomy 3 i 4 przedstawiają aktualny stan bioetyki w wielu różnych krajach na całym świecie. Jest oczywiste, że Podręcznik może dać jedynie wczesny obraz stanu światowej bioetyki, dyscypliny, która bez wątpienia przejdzie przez długi proces dojrzewania. Wiele problemów będzie wymagało dokładniejszego rozwiązania i pojawią się nowe nieoczekiwane problemy. Dlatego to pierwsze wydanie podręcznika z pewnością będzie wymagało ciągłej aktualizacji. W ten sposób ma na celu zorientowanie czytelnika w postępującym rozwoju nowej dyscypliny globalnej bioetyki.