Istnieje duże zainteresowanie wpływem lekarzy na oceny pacjentów. W tym badaniu przekrojowym pacjenci ( n = 4616; przedział wiekowy: 18–65 lat) oceniali poziom zadowolenia z lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej ( n = 96). Pacjentów i lekarzy rekrutowano z przychodni podstawowej opieki zdrowotnej w aglomeracji Rochester w stanie Nowy Jork. Pacjenci leczeni przez lekarza przez 1 rok lub krócej oceniali lekarzy mężczyzn wyżej niż lekarki płci żeńskiej. Ta różnica płci zniknęła po 1 roku, ale dwie cechy osobowości lekarza, otwartość i sumienność, były związane z ocenami pacjentów w dłuższych relacjach pacjent – lekarz. Pacjenci twierdzą, że są bardziej zadowoleni z lekarzy, którzy mają stosunkowo wysoką otwartość i przeciętną sumienność. Starsi pacjenci zapewniają wyższe oceny niż młodsi pacjenci, a ci z większym obciążeniem medycznym oceniali swoich lekarzy wyżej. Oceny lekarzy przez pacjentów są uzależnione od wielu czynników. Przyszłe badania dotyczące satysfakcji pacjenta i relacji lekarz-pacjent przyniosłyby korzyści, gdyby uwzględniono osobowość lekarza. Identyfikacja cech osobowości lekarza, które ułatwiają lub osłabiają komunikację, zaufanie, koncentrację na pacjencie i przestrzeganie przez pacjenta przepisanych metod leczenia, jest ważnym priorytetem. Można stworzyć środowiska uczenia się, aby wzmocnić pewne cechy i odpowiadające im nawyki umysłu, które zwiększają satysfakcję pacjenta. Taka zmiana w kulturze edukacji i praktyki medycznej może mieć konsekwencje dla opieki nad pacjentem.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0738399104000990?via%3Dihub