Celem artykułu było badanie szacunku zgłaszanego przez lekarzy do poszczególnych pacjentów poprzez badanie następujących pytań: Jak zmienia się szacunek dla pacjentów zgłaszany przez lekarzy? Jakie cechy pacjentów wiążą się z większym szacunkiem zgłaszanym przez lekarzy? Czy pacjenci dokładnie postrzegają poziom szacunku lekarza? Czy istnieją określone zachowania komunikacyjne związane ze zgłaszanym przez lekarza szacunkiem dla pacjentów? Przebadano 215 spotkań pacjenta z lekarzem z 30 różnymi lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej. Po każdym spotkaniu lekarz oceniał poziom szacunku, jaki darzył tego pacjenta, używając następującego punktu: „W porównaniu z innymi pacjentami, mam dużo szacunku dla tego pacjenta” na pięciostopniowej skali, pomiędzy zdecydowanie zgadzam się i zdecydowanie się nie zgadzam. Pacjenci wypełnili kwestionariusz po wizycie, który zawierał równoległy punkt szacunku: „Ten lekarz darzy mnie wielkim szacunkiem”. Szacunek zgłaszany przez lekarzy był różny u różnych pacjentów. Lekarze stanowczo zgodzili się, że darzyli szacunkiem 73 pacjentów (34%). Lekarze zgłaszali wyższy poziom szacunku dla starszych pacjentów i pacjentów, których dobrze znali. Poziom szacunku, jaki lekarze okazywali poszczególnym pacjentom, nie był istotnie związany z płcią, rasą, wykształceniem lub stanem zdrowia tego pacjenta. Podczas gdy 45% pacjentów przeceniało szacunek lekarza, 38% podało szacunek dokładnie tak, jak ocenił lekarz, a 16% zaniżało szacunek lekarza. Ci, którzy byli najmniej szanowani przez swojego lekarza, byli najmniej skłonni postrzegać siebie jako wysoce szanowanych; tylko 36% najmniej szanowanych pacjentów w porównaniu z 59% i 61% wysoko i średnio szanowanych pacjentów postrzegało siebie jako osoby wysoce szanowane. Oceny szacunku lekarzy różnią się u poszczególnych pacjentów i są przede wszystkim związane z ich znajomością, a nie cechami socjodemograficznymi. Pacjenci są w stanie dostrzec, kiedy lekarze ich szanują, chociaż gdy nie są dokładni, zwykle przeceniają szacunek lekarza. Lekarze, którzy okazują większy szacunek poszczególnym pacjentom, udzielają więcej informacji i wyrażają bardziej pozytywne emocje podczas wizyt z tymi pacjentami.
Are physicians’ attitudes of respect accurately perceived by patients and associated with more positive communication behaviors?
16 grudnia 2022