Strona główna » Publikacje » Publikacje polskie » ROLA PROFESJONALNYCH PACJENTÓW SYMULOWANYCH W NAUCZANIU KOMUNIKACJI KLINICZNEJ

ROLA PROFESJONALNYCH PACJENTÓW SYMULOWANYCH W NAUCZANIU KOMUNIKACJI KLINICZNEJ

12 grudnia 2022

Komunikacja kliniczna to sztuka, która determinuje profesjonalne podejście lekarza do pacjenta zwiększając szansę na sukces terapeutyczny. Na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego studenci drugiego roku studiów uczestniczą w zajęciach z komunikacji klinicznej. Od roku akademickiego 2015/2016 zajęcia odbywają się z przeszkolonymi pacjentami symulowanymi. Celem tego badania ankietowego było określenie znaczenia profesjonalnych symulowanych pacjentów w nauczaniu komunikacji klinicznej i percepcji kursu przez studentów medycyny. Analiza jakościowa anonimowych ankiet wykazała, że zajęcia z profesjonalnie symulowanymi pacjentami, poprzedzone przygotowaniem studentów do zajęć, pozwalają na opanowanie umiejętności komunikacyjnych przyszłych lekarzy. Studenci wolą odgrywać sceny z profesjonalnymi symulowanymi pacjentami, które pozwalają im zrozumieć emocje pacjentów. Odgrywanie scen pozwala uczniom „wejść zarówno w buty lekarza, jak i pacjenta”. Pozwala na ćwiczenie trudnych emocjonalnie sytuacji w powtarzalnym i bezpiecznym (laboratoryjnym) środowisku – z symulowanymi pacjentami.

http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/13813/1/SE_35_2015_Justyna_Derego wska.pdf