Warto zapoznać się z książką „Biblią komunikacji klinicznej” autorstwa profesorów Supermana Kurs i Driver. Książka przedstawia model wytycznych Cambridge, opisując 72 umiejętności związane z komunikacją kliniczną. Została ona oparta na badaniach i przykładach, dzięki czemu jest niezwykle pomocna zarówno dla studentów, jak i dla osób już pracujących w tej dziedzinie. Nie tylko czytanie i słuchanie pozwolą nam zdobyć tę wiedzę, ale jest ona niezbędna w rozwoju naszych umiejętności.
Komunikacja jest ważnym elementem naszego życia i jest ona zanurzona w kulturze danego kraju czy kontynentu. Badania wskazują, że istnieje 72 uniwersalne umiejętności komunikacyjne, które są ponadkulturowe. Mimo to, istnieją też aspekty komunikacji, które są specyficzne dla Polski. Na szczęście, istnieją publikacje na ten temat, takie jak „Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną” wydane we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku, przeznaczone dla lekarzy rodzinnych. Druga publikacja, „Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej”, zawiera zbiór monografii i artykułów na ten temat, opracowanych pod redakcją naukową prof. Antoniny Ostrowskiej. Obie pozycje są warte polecenia, ponieważ dostosowane są do trudnych wymogów komunikacji w Polsce, w tym rozmów z pacjentami nowotworowymi i osobami z trudnościami związanymi z określeniem swojej płci oraz tymi, którzy mają specjalne potrzeby.
Na początku dostaliśmy wsparcie od międzynarodowej organizacji, która cały czas stara się wspierać nauczanie komunikacji. Na stronie tej organizacji można znaleźć różnego rodzaju materiały, takie jak konspekty zajęć, filmy i protokoły dotyczące komunikacji. Jest to dobre miejsce dla osób poszukujących szczegółowych informacji na temat komunikacji. Organizacja ta także umożliwia kontakt z osobami z innych krajów, co daje możliwość wymiany doświadczeń. Wydaje się więc, że jest to ważne miejsce dla osób szukających czegoś więcej niż tylko podstawowych informacji.
Prowadzenie konsultacji z pacjentem to niezwykle ważna umiejętność dla lekarzy. Ważne jest, aby mieć dokładnie określone, czego uczyć i jak to oceniać, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla efektywności komunikacji z pacjentem. Pamiętajmy, że komunikowanie się z pacjentem to nie tylko uprzejmość i zachowanie zasad dobrego wychowania, ale również dbałość o jakość komunikacji i budowanie zaufania.
Badania pokazują, że zachowanie kontaktu wzrokowego, zadawanie otwartych pytań i pozwalanie pacjentowi na mówienie o wszystkich problemach, które go trapią, może zbudować silną relację i przyczynić się do lepszego zrozumienia pacjenta. Ważne jest również, aby lekarz był elastyczny i otwarty na potrzeby pacjenta, pozwalając mu mówić o swoich problemach i zadając dodatkowe pytania w odpowiednim momencie.
Podsumowując, prowadzenie skutecznych konsultacji z pacjentem wymaga dobrego przygotowania, a także dbałości o szczegóły i elastyczności w prowadzeniu rozmowy. Tylko w ten sposób możemy zapewnić pacjentom wysokiej jakości opiekę medyczną.
Wartości i umiejętności są ważne w rozwoju osobistym. Chociaż lista zachowań może być przydatna do nauki tych umiejętności, nie możemy zapominać o rozwijaniu naszej etycznej postawy i radzeniu sobie z trudnościami. Musimy pracować nad rozwojem naszych wartości i mocnych stron, aby stać się pełnymi i w pełni rozwiniętymi osobami. Nie wolno nam zatrzymać się na etapie mechanicznego odtwarzania zachowań z listy.