Polecam Państwu monografię pt. „Szkolnictwo w Europie Środkowej i Północnej. O potrzebie edukacji transkulturowej: aspekty społeczne, etyczne, muzyczne i zdrowotne”. Książka, wydana w polskiej i angielskiej wersji językowej, porusza tematy związane z edukacją transkulturową, która jest coraz ważniejsza w obecnych czasach, gdy mamy do czynienia z coraz większą różnorodnością kulturową. Autorami monografii są międzynarodowi eksperci z dziedziny edukacji, a redakcją zajęli się prof. Ewa Murawska i prof. Mikołaj Markowski. Publikacja została wydana przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, dzięki grantom norweskim. Jestem przekonana, że ta pozycja będzie cennym źródłem wiedzy dla wszystkich zainteresowanych problematyką edukacji transkulturowej.
Edukacja systemowa w Skandynawii.
Skandynawskie kraje, takie jak Islandia, Norwegia i Niemcy, słyną z wysokiej jakości edukacji systemowej, która skupia się na rozwoju duchowym i emocjonalnym dzieci. Dzięki temu wychowują one szczęśliwych obywateli, którzy posiadają silne zasoby wewnętrzne.
Jednym ze sposobów na budowanie tych zasobów jest włączenie muzyki i muzykoterapii do procesu edukacyjnego. Może to wpłynąć na subiektywną ocenę jakości życia dzieci i pomóc im osiągać szczęście.
Ważne jest również zrozumienie kontekstu kulturowego, w którym dzieci się wychowują. Nieznajomość tego kontekstu może prowadzić do niedopatrzeń i wykluczenia społecznego. Dlatego ważne jest, aby uczyć się przez całe życie i być otwartym na nowe doświadczenia.