Nieprzestrzeganie przez pacjentów zaleceń lekarskich jest głównym problemem, który każdego roku kosztuje miliardy dolarów. Badanie to potwierdza ważną rolę komunikacji, zarówno jako formy wymiany informacji i wsparcia społecznego, jak i partycypacyjnego podejmowania decyzji w poprawie przestrzegania zaleceń przez pacjentów. Wyniki te, oparte na modelowaniu równań strukturalnych, wspierają również interakcję komunikacji i partycypacyjne podejmowanie decyzji, pozytywnie wpływając na zgodność. Wyniki sugerują, że jednostronna komunikacja od lekarza do pacjenta i edukacja pacjenta nie rozwiążą samodzielnie problemów z przestrzeganiem zaleceń. Zamiast tego rozwiązanie obraca się wokół otwartej, dwukierunkowej wymiany informacji, aktywnego słuchania przez obie strony i prawdziwie świadomej zgody pacjentów.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1525505010004002?casa_token=dDXDAr
Qi5sGVHPCjYWHGk5Ulfcr6uxwE72Wj7V3jel5AiFhMh1dtJgsdgpvo4GTAWxm