Zaangażowanie na rzecz godności ludzkiej jest wartością powszechnie podzielaną. Koncepcje godności ludzkiej sięgają przełomowych pism Immanuela Kanta i prawdopodobnie także tradycji stoickiej w starożytnej Grecji i Rzymie. Odwołania do godności ludzkiej są
247
powszechne w bioetyce, filozofii i dyskursie prawniczym. Godność człowieka jest również podstawą praw człowieka. W ostatnich latach ochrona godności ludzkiej stała się również głównym kryterium oceny kontrowersyjnych technologii, takich jak klonowanie i embrionalne komórki macierzyste. Chociaż godność ludzka jest pojęciem silnie sugestywnym i powszechnie uznawanym, jest nieuchwytna co do jej dokładnego znaczenia i wymagań. Dla niektórych godność odnosi się do podstawowego i niezbywalnego rdzenia natury ludzkiej, ale nie ma zgody co do tego, czym jest wyróżniająca cecha natury ludzkiej i co dokładnie stanowi jej źródło. Dla teoretyków praw człowieka godność ludzka odnosi się do wewnętrznej wartości wszystkich istot ludzkich i wymogu, aby wszyscy ludzie byli traktowani z należytym szacunkiem, ale praca nad prawami człowieka nie określiła jeszcze treści i wymagań tej godności ludzkiej. Inni używają pojęcia godności ludzkiej, aby uzasadnić zobowiązania etyczne należne osobie ludzkiej, i znowu istnieją różne interpretacje dotyczące zakresu tych obowiązków, a także identyfikacji osoby (osób) odpowiedzialnej. W tej sytuacji istnieje wyraźna możliwość, że termin „godność ludzka” może nie tylko przekazywać różnorodne rozumienia, ale może nawet odnosić się do różnych rzeczy.
Theoretical_and_Applied20190922-91579-115ymgq.pdf?1569149221=&response-content-
disposition=inline%3B+filename%3DHuman_Rights_in_Bioethics_Theoretical_an.pdf&Expi
res=1620157945&Signature=BCE2T~OCX4koyKzWHyuAzrPmcMrkd4bVo51Xs9L5eoIvj4
sjgVzNHK5nzHd~DfMrtzgNYPKrihmswofpisbo~xE3tAND~uVWyCIksceJZd5iDixCu9hA
wl20zYIv42vl7zUUvUi1ev0td~HOAXlAsi2~vFhgEiu-
3cEm84o5IRVDzEZ7buiglnYqWyL6-E2O6cspjYPqn6G-8ATtaIE7qFLO2s~b2U54-
2rkz~0meC0I0RCbfklRhElg9KmucNzDifZuDPdePsaVEG9TI2Fl5CsWPfppNMx15cQTp0U