Zmieniający się wzorzec w relacjach lekarz-pacjent staje się coraz większym wyzwaniem dla pracowników służby zdrowia. Uważa się, że dla zdrowej i efektywnej relacji lekarz-pacjent zaufanie i komunikacja odgrywają kluczową rolę. Celem niniejszego przeglądu literatury było zebranie wiedzy i koncepcji dotyczących komunikacji i zaufania w relacji lekarz-pacjent oraz ich wpływu na satysfakcję pacjenta i postrzeganą jakość usług zdrowotnych. Wszystkie recenzowane artykuły wykazały, że zarówno zaufanie, jak i komunikacja są pozytywnie powiązane z satysfakcją pacjentów i postrzeganą jakością usług zdrowotnych w zakresie lepszego przestrzegania zaleceń lekarskich i stosowania się do porad lekarskich. Komunikacja skoncentrowana na pacjencie z dwustronną rozmową z wykorzystaniem pytań otwartych prowadzi do lepszej komunikacji. Wspólne podejmowanie decyzji prowadzi do lepszego zarządzania i większych szans na dostosowanie się do leczenia. Obecne dowody sugerują, że podejście skoncentrowane na pacjencie ze skutecznymi umiejętnościami komunikacyjnymi i zaufaniem prowadzi do lepszego zarządzania i większego zadowolenia pacjentów. Wiąże się to z lepszym przestrzeganiem zasad leczenia, lepszymi wynikami zdrowotnymi i lepszą postrzeganą jakością usług zdrowotnych.
Trust and Communication in a DoctorPatient Relationship: A Literature Review
19 grudnia 2022