Strona główna » Publikacje » Publikacje zagraniczne » Medical student attitudes toward the doctor–patient relationship

Medical student attitudes toward the doctor–patient relationship

19 grudnia 2022

Nauczyciele medycyny podkreślają znaczenie nauczania opieki skoncentrowanej na pacjencie. Przebadano 673 uczniów I, III i IV roku studiów medycznych. W ankiecie wykorzystano Skalę Orientacji Pacjenta – Praktyka (PPOS), zwalidowane narzędzie przeznaczone do pomiaru indywidualnych preferencji w odniesieniu do różnych aspektów relacji lekarz – pacjent. Całkowite wyniki PPOS mogą wahać się od skoncentrowanego na pacjencie (egalitarny, zorientowany na całą osobę) do choroby lub lekarza (paternalistyczny, mniej związany z problemami psychospołecznymi). Płeć żeńska i wcześniejszy rok studiów medycznych były istotnie związane z postawami skoncentrowanymi na pacjencie. Wśród studentów czwartego roku cechy związane z postawami bardziej skoncentrowanymi na pacjencie obejmowały płeć żeńską, pochodzenie etniczne Europejczyków i wybór zawodu lekarza pierwszego kontaktu. Pomimo nacisku na potrzebę tworzenia programów nauczania, które sprzyjają postawom skoncentrowanym na pacjencie wśród studentów medycyny, dane sugerują, że uczniowie w późniejszych latach studiów medycznych mają postawy bardziej paternalistyczne w porównaniu z uczniami we wcześniejszych latach. Biorąc pod uwagę nacisk położony na satysfakcję pacjenta i opiekę skoncentrowaną na pacjencie w obecnym środowisku medycznym, wyniki uzasadniają dalsze badania i dialog w celu zbadania dynamiki edukacji medycznej, która może sprzyjać lub hamować podejście uczniów do opieki skoncentrowanej na pacjencie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4732308/