Nauczyciele medycyny podkreślają znaczenie nauczania opieki skoncentrowanej na pacjencie. Przebadano 673 uczniów I, III i IV roku studiów medycznych. W ankiecie wykorzystano Skalę Orientacji Pacjenta – Praktyka (PPOS), zwalidowane narzędzie przeznaczone do pomiaru indywidualnych preferencji w odniesieniu do różnych aspektów relacji lekarz – pacjent. Całkowite wyniki PPOS mogą wahać się od skoncentrowanego na pacjencie (egalitarny, zorientowany na całą osobę) do choroby lub lekarza (paternalistyczny, mniej związany z problemami psychospołecznymi). Płeć żeńska i wcześniejszy rok studiów medycznych były istotnie związane z postawami skoncentrowanymi na pacjencie. Wśród studentów czwartego roku cechy związane z postawami bardziej skoncentrowanymi na pacjencie obejmowały płeć żeńską, pochodzenie etniczne Europejczyków i wybór zawodu lekarza pierwszego kontaktu. Pomimo nacisku na potrzebę tworzenia programów nauczania, które sprzyjają postawom skoncentrowanym na pacjencie wśród studentów medycyny, dane sugerują, że uczniowie w późniejszych latach studiów medycznych mają postawy bardziej paternalistyczne w porównaniu z uczniami we wcześniejszych latach. Biorąc pod uwagę nacisk położony na satysfakcję pacjenta i opiekę skoncentrowaną na pacjencie w obecnym środowisku medycznym, wyniki uzasadniają dalsze badania i dialog w celu zbadania dynamiki edukacji medycznej, która może sprzyjać lub hamować podejście uczniów do opieki skoncentrowanej na pacjencie.
Medical student attitudes toward the doctor–patient relationship
19 grudnia 2022