Pomimo dogłębnych dyskusji na temat medycyny narracyjnej, badania kompetencji narracyjnych w literaturze są ograniczone, wobec tego niniejsze badanie ma na celu zbadanie wymiarów i konotacji klinicznych kompetencji narracyjnych personelu medycznego. W badaniu występowały cztery główne tematy kompetencji narracyjnych uogólnione i skonceptualizowane: horyzont narracji, konstrukcja narracji (w tym słuchanie narracji, rozumienie narracji, myślenie narracyjne i reprezentacja narracyjna), relacje medyczne (w tym empatia, komunikacja, przynależność i interpodmiotowość) oraz narracyjna opieka medyczna (w tym opieka responsywna, zrównoważony akt i refleksja medyczna).
Niezależnie od orientacji terapeutycznej, lekarze zorientowani na medycynę narracyjną mogą wykorzystać swoje wielowymiarowe kompetencje narracyjne, jak przedstawiono w tym artykule, w celu zwiększenia świadomości i przygotowania się w różnych obszarach kompetencji w usługach medycznych. Ponadto wyniki tego badania mogą posłużyć jako ramy do opracowania behawioralnych wskaźników kompetencji narracyjnych, które mogą stanowić podstawę do projektowania programu nauczania medycyny.