Strona główna » Publikacje » Publikacje zagraniczne » Measuring patients’ perceptions of communication with healthcare providers: Do differences in demographic and socioeconomic characteristics matter?

Measuring patients’ perceptions of communication with healthcare providers: Do differences in demographic and socioeconomic characteristics matter?

18 grudnia 2022

Zrozumienie komunikacji między pacjentem a lekarzem jest niezbędne do opracowania polityk, które mierzą, jak dobrze system opieki zdrowotnej zapewnia opiekę. Badanie to miało na celu ustalenie, które z czynników demograficznych, jeśli w ogóle, były niezależnie związane z tym, jak pacjenci w USA postrzegają różne aspekty komunikacji ze swoimi świadczeniodawcami. Badanie było przekrojową analizą reprezentatywnych dla kraju danych z badania panelowego wydatków medycznych z 2002 r. (MEPS). Wśród dorosłych Amerykanów, którzy odwiedzili służbę zdrowia w ciągu ostatniego roku ( n = około 16 700), oceniono związek między kilkoma współzmiennymi czynnikami demograficznymi i społeczno-ekonomicznymi oraz czterema zależnymi miarami postrzegania komunikacji przez pacjentów z ich świadczeniodawcami. We wszystkich czterech miarach komunikacji starsi pacjenci byli bardziej skłonni do zgłaszania pozytywnych opinii. Posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego i zwykłego źródła opieki były konsekwentnymi predyktorami pozytywnego postrzegania komunikacji. Pacjenci pochodzenia latynoskiego również zgłaszali lepsze postrzeganie komunikacji we wszystkich czterech miarach. Pacjenci znajdujący się w najbardziej niekorzystnej sytuacji ekonomicznej rzadziej zgłaszali, że świadczeniodawcy zawsze wyjaśniali rzeczy tak, aby rozumieli. Pacjenci płci męskiej częściej zgłaszali, że usługodawcy zawsze spędzali z nimi wystarczająco dużo czasu. Niniejsze badanie sugeruje, że postrzeganie komunikacji przez pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej znacznie się różni w zależności od danych demograficznych i innych indywidualnych cech pacjenta. W tym artykule omówiono znaczenie tych różnic w komunikacji dla projektowania polityk mających na celu poprawę systemów opieki zdrowotnej, zarówno na poziomie indywidualnej praktyki, jak i na poziomie krajowym.

https://academic.oup.com/fampra/article/20/4/478/625252