Relacja lekarz-pacjent była i pozostaje podstawą opieki. Ale istnieje wiele sposobów zrozumienia, sklasyfikowania i przećwiczenia relacji lekarz-pacjent. W tym scenariuszu w tym artykule rozpoczyna się zadanie uporządkowania różnych sposobów rozumienia, nazywania, różnicowania, klasyfikowania i ćwiczenia relacji lekarz-pacjent. Stwierdzono, że można wyróżnić następujące pojęcia: 1) Hierarchia wymiarów złożoności relacji lekarz – pacjent; 2) Według etapów historycznych; 3) W zależności od stopnia relacji międzyludzkich; 4) na podstawie kontroli lekarza lub pacjenta; 5) Według poziomu uczestnictwa; 6) Według modeli „twórców kontekstów”); 7) Zgodnie z długością ciągłości interpersonalnej; 8) Zgodnie z zaleceniami farmakologicznymi; 9) zgodnie z charakterystyką służby zdrowia; 10) Zgodnie z psychospołecznymi aspektami chorób; 11) Według wieku; oraz 12) Relacje lekarz-pacjent z pacjentami i sytuacjami szczególnymi: emigranci, cudzoziemcy, pacjent z zaburzonymi objawami, pacjenci psychiatryczni, z pacjentem z wadą wzroku lub słuchu, w domu, z różnicami rasowymi, społecznymi klasa, płeć itp.). Wnioskuje się, że relacja lekarz-pacjent jest złożonym, wielorakim i heterogenicznym pojęciem, którego nie można zdefiniować w unikalny sposób ani uogólnić pojęcia „dobrej” relacji, ale istnieje „wiele relacji lekarz-pacjent”, odpowiednich do ich kontekstu, które implikuje również przedefiniowanie instrumentów pomiaru tej zależności.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399105003563?casa_token=f4mqdj0t L8kAAAAA:cOyylbqerh0TL4R_wwEDdGzbuIkCEJW2UAO5ekqamXt5Vlt-easY4rAg4ISZoLMTZjWG1_oP