Informowanie pacjenta jest prawdopodobnie najważniejszym komunikacyjnym obowiązkiem lekarza. Uznając to, badacze od dawna interesują się pytaniem, dlaczego niektórzy pacjenci otrzymują więcej informacji od lekarzy niż inni. W artykule argumentuje się, że na ilość informacji przekazywanych pacjentom przez lekarzy podczas konsultacji lekarskich mogą mieć wpływ dwa zestawy czynników: cechy osobowe pacjentów (wiek, płeć, wykształcenie i lęk) oraz style komunikowania się pacjentów (zadawanie pytań , wyrażanie opinii i wyrażanie zaniepokojenia). Analiza nagrań audiowizualnych 41 konsultacji lekarz-pacjent w poradni rodzinnej ujawniła kilka znaczących ustaleń: (a) informacje dotyczące diagnozy i kwestii zdrowotnych dotyczyły przede wszystkim niepokoju, edukacji i zadawania pytań pacjenta, (b) informacje dotyczące leczenia były przede wszystkim funkcją zadawania pytań przez pacjenta i wyrażania obaw, oraz (c) na asertywność i ekspresję pacjentów miało silny wpływ stosowanie przez lekarzy wypowiedzi „ budujących partnerstwo ”, które nakłaniały pacjenta do pytań, wyrażania obaw i opini. Dane sugerują, że próbując wyjaśnić czynniki wpływające na informatywność lekarzy, badacze muszą wziąć pod uwagę cechy stylów komunikowania się pacjentów, a także sposób postrzegania przez lekarzy określonych grup pacjentów. Dane sugerują, że próbując wyjaśnić czynniki wpływające na informatywność lekarzy, badacze muszą wziąć pod uwagę cechy stylów komunikowania się pacjentów, a także sposób postrzegania przez lekarzy określonych grup pacjentów.
https://link.springer.com/article/10.1046%2Fj.1525-1497.2003.31968.x