Strona główna » Baza wiedzy » Zalecenia lekarza » Doctor–Patient communication and cancer patients’ quality of life and satisfaction

Doctor–Patient communication and cancer patients’ quality of life and satisfaction

16 grudnia 2022

W niniejszym badaniu zbadano związek między (a) komunikacją lekarzy i pacjentów oraz (b) koncentracją lekarzy na pacjencie podczas konsultacji onkologicznej oraz jakością życia i satysfakcją pacjentów. Rejestrowano konsultacje 96 kolejnych pacjentów z rakiem i analizowano ich treść za pomocą systemu analizy interakcji Rotera. Zbieranie danych (kwestionariusze wysłane pocztą) miało miejsce po 1 tygodniu i po 3 miesiącach. Zachowania onkologów nie miały związku z jakością życia pacjentów. Ich zachowania społeczno- emocjonalne odnosiły się zarówno do specyficznych dla wizyty pacjentów, jak i do globalnej satysfakcji. Wielokrotne analizy regresji wykazały, że jakość życia i satysfakcja pacjentów były najsilniej przewidywane przez jakość konsultacji. Co zaskakujące, koncentracja onkologów na pacjentach była negatywnie związana z globalną satysfakcją pacjentów po 3 miesiącach. Podsumowując, komunikacja lekarz – pacjent podczas konsultacji onkologicznej związana jest z jakością życia i satysfakcją pacjenta.

https://bjgp.org/content/bjgp/51/470/712.full.pdf