Jakość wyników opieki zdrowotnej zależy od przestrzegania przez pacjentów zalecanych schematów leczenia. Niestosowanie się do zaleceń pacjenta może stanowić wszechobecne zagrożenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia, a także pociągać za sobą znaczne obciążenie ekonomiczne. W przypadku niektórych chorób ponad 40% pacjentów ponosi poważne ryzyko wynikające z niezrozumienia, zapominania lub ignorowania porad medycznych. Chociaż żadna pojedyncza strategia interwencji nie może poprawić przestrzegania zaleceń lekarskich przez wszystkich pacjentów, dziesięciolecia badań naukowych są zgodne, że udane próby poprawy przestrzegania zaleceń terapeutycznych przez pacjentów zależą od zestawu kluczowych czynników. Obejmują one realistyczną ocenę wiedzy pacjentów i zrozumienia schematu leczenia, jasną i skuteczną komunikację między pracownikami służby zdrowia a ich pacjentami oraz pielęgnowanie zaufania do relacji terapeutycznej. Pacjenci muszą mieć możliwość opowiedzenia historii swoich wyjątkowych doświadczeń związanych z chorobą. Znajomość pacjenta jako osoby pozwala pracownikowi służby zdrowia zrozumieć elementy, które są kluczowe dla przestrzegania zaleceń przez pacjenta: przekonania, postawy, normy subiektywne, kontekst kulturowy, wsparcie społeczne i emocjonalne wyzwania zdrowotne, zwłaszcza depresję. Partnerstwo między lekarzem a pacjentem jest niezbędne przy wyborze spośród różnych opcji terapeutycznych, aby zmaksymalizować przestrzeganie zaleceń. Wzajemna współpraca sprzyja większej satysfakcji pacjentów, zmniejsza ryzyko nieprzestrzegania zaleceń i poprawia wyniki leczenia pacjentów.
The challenge of patient adherence
16 grudnia 2022