Strona główna » Publikacje » Publikacje polskie » Nauczanie komunikacji klinicznej w polskich ośrodkach akademickich – potrzeby i perspektywy

Nauczanie komunikacji klinicznej w polskich ośrodkach akademickich – potrzeby i perspektywy

12 grudnia 2022

W dzisiejszych czasach istotną kwestią wydaje się komunikacja w ochronie zdrowia, rozumiana zarówno jako komunikacja personelu medycznego z pacjentami, jak i komunikacja między personelem medycznym. Zróżnicowane regulacje prawne, zindywidualizowana terminologia medyczna i nieodpowiednie umiejętności komunikacyjne personelu medycznego, a także złożone i trudne sytuacje kliniczne mają istotny wpływ na komunikację. Środowisko akademickie w Polsce zwraca uwagę, że nauczanie komunikacji klinicznej na polskich uczelniach medycznych należy traktować jako kwestię istotną i należy do niego podchodzić zgodnie z najnowszą wiedzą i standardami wypracowanymi już w innych krajach zachodnich. Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom polskiej kadry medycznej w Bydgoszczy powstało Centrum Komunikacji Klinicznej, które nawiązało współpracę z European Association for Communication in Healthcare. Centrum opracuje i opracuje programy nauczania komunikacji klinicznej oraz dostosuje programy nauczania do polskich potrzeb i zasobów dostępnych w Polsce. Zajmie się także przygotowaniem trenerów komunikacji klinicznej, którzy zgodnie z najlepszymi standardami będą uczyć umiejętności komunikacyjnych obecnie czynnych lekarzy, a także przyszłego personelu medycznego.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/141214/motyka_surmacka_rogala_poziom_e mpatii_u_studentow_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y