Komunikacja kliniczna to sztuka, która determinuje profesjonalne podejście lekarza do pacjenta zwiększając szansę na sukces terapeutyczny. Na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego studenci drugiego roku studiów uczestniczą w zajęciach z komunikacji klinicznej. Od roku akademickiego 2015/2016 zajęcia odbywają się z przeszkolonymi pacjentami symulowanymi. Celem tego badania ankietowego było określenie znaczenia profesjonalnych symulowanych pacjentów w nauczaniu komunikacji klinicznej i percepcji kursu przez studentów medycyny. Analiza jakościowa anonimowych ankiet wykazała, że zajęcia z profesjonalnie symulowanymi pacjentami, poprzedzone przygotowaniem studentów do zajęć, pozwalają na opanowanie umiejętności komunikacyjnych przyszłych lekarzy. Studenci wolą odgrywać sceny z profesjonalnymi symulowanymi pacjentami, które pozwalają im zrozumieć emocje pacjentów. Odgrywanie scen pozwala uczniom „wejść zarówno w buty lekarza, jak i pacjenta”. Pozwala na ćwiczenie trudnych emocjonalnie sytuacji w powtarzalnym i bezpiecznym (laboratoryjnym) środowisku – z symulowanymi pacjentami.
http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/13813/1/SE_35_2015_Justyna_Derego wska.pdf