(relacje lekarz pacjent)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3096184/.
“Skuteczna komunikacja lekarz-pacjent jest centralną funkcją kliniczną w budowaniu terapeutycznej relacji lekarz-pacjent, która jest sercem i sztuką medycyny. Jest to ważne w zapewnianiu wysokiej jakości opieki zdrowotnej. Wiele niezadowolenia pacjentów i wiele skarg wynika z rozpadu tej relacji. Jednak wielu lekarzy ma tendencję do przeceniania swoich zdolności komunikacyjnych. Artykuł dokonujemy przeglądu literatury dotyczącej komunikacji lekarz – pacjent.”
opis abstrakt
Większość skarg na lekarzy dotyczy kwestii komunikacji, a nie kompetencji klinicznych. Pacjenci potrzebują lekarzy, którzy potrafią umiejętnie diagnozować i leczyć ich choroby oraz skutecznie się z nimi komunikować. Lekarze z lepszymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi są w stanie wcześniej wykryć problemy, mogą zapobiegać kryzysom medycznym i kosztownym interwencjom oraz zapewnić lepsze wsparcie swoim pacjentom. Może to prowadzić do lepszych wyników i większej satysfakcji, niższych kosztów opieki, lepszego zrozumienia przez pacjentów problemów zdrowotnych i lepszego przestrzegania procesu leczenia. Obecnie oczekuje się większego zaangażowania w podejmowanie decyzji we współpracy, w którym lekarze i pacjenci będą uczestniczyć jako partnerzy w osiąganiu uzgodnionych celów i poprawie jakości życia.”